Tipy ako poraziť nespavosť

Redakce | 05.05.2022
Poznáte ten pocit, keď si po náročnom dni v práci či škole konečne ľahnete do postele pripravení na poriadny spánok, no napriek únave po ňom niet ani stopy? Každý z vás už určite zažil prebdenú noc plnú neustáleho prevaľovania sa a následne ráno bez štipky energie. To je úplne normálne, avšak v prípade, že sa tento scenár opakuje pravidelne, s veľkou pravdepodobnosťou trpíte insomnou. Insomnia alebo nespavosť je porucha spánku, ktorá zapríčiňuje, že človek nemôže zaspať alebo sa počas noci neustále budí. Ak je to aj váš prípad, určite tento stav nepodceňujte. Z dlhodobého hľadiska totiž môže spôsobiť vážnejšie ťažkosti. Nespavosť znižuje pozornosť, spôsobuje celodennú únavu, silné bolesti hlavy a v horších prípadoch vedie až k depresiám.

Existuje množstvo rôznych príčin, ktoré vedú k nespavosti. V súčasnosti sú asi najväčšími nepriateľmi kvalitného spánku mobilné telefóny, TV a počítače. Veľa ľudí má zlý zvyk tráviť pri nich celý večer a všetky tieto technológie vyžarujú modré svetlo nepriaznivo ovplyvňujúce spánok. Ďalšími častými príčinami sú stres, nočné jedenie, konzumácia alkoholu a kofeínu alebo užívanie určitých druhov liekov.

Tipy pre lepší spánok

Nespavosť nie je nič príjemné, no vo väčšine prípadov sa našťastie dá riešiť jednoduchšie, ako by ste si mysleli. Niekedy nie je potrebné navštevovať hneď lekára, ale najskôr si skúsiť vybudovať zdravé návyky. Tie sú pri týchto problémoch kľúčové a dokážu váš spánok zmeniť na nepoznanie. Vyskúšajte naše tipy pre lepší spánok a zbavte sa nespavosti raz a navždy.

Vyhýbajte sa modrému svetlu

V skratke to znamená, odložte mobilný telefón a vypnite notebooky a tablety. Tieto výdobytky moderných technológií vyžarujú nepríjemné modré svetlo, ktoré vám ruší spánok. Nemyslíme tým, že si večer nemáte pozrieť film, ale snažte sa aspoň hodinu pred spaním radšej čítať knihu a venovať sa iným aktivitám. Ak sa však týchto vecí neviete vzdať ani večer, väčšina zariadení už má možnosť nastavenia nočného režimu, ktorý spomínané modré svetlo stlmí.

Nejdzte neskoro večer

Neskoré večere a pojedanie rôznych drobností pri TV je tiež jednou z častých príčin nespavosti. Ak ste naozaj hladní a potrebujete sa najesť, siahnite po ľahších, menej kalorických jedlách, ktoré sú ľahko stráviteľné. Vyhnite sa smaženým a pikantným pokrmom.

Zaobstarajte si kvalitný matrac a posteľ

Kvalitná posteľ a matrac je základom zdravého spánku. Ani tie najlepšie návyky nebudú účinné, pokiaľ si každú noc ľahnete do postele s nekvalitným a nepohodlným matracom. Na trhu je našťastie veľké množstvo druhov, z ktorých si môžete vyberať. Nájdite si čas na to, aby ste si dobre premysleli, ktorý kúpite. Základom je, aby vyhovoval vašej chrbtici a zároveň bol pohodlný.

Relaxujte

Pravidelná relaxácia pred spaním je veľmi dobrým zvykom, ktorý pomáha zbaviť sa stresu a zlepšiť spánok. Odporúča sa napríklad relaxačný kúpeľ s esenciálnymi olejmi, joga, čítanie knihy, počúvanie relaxačnej hudby alebo meditácia. Vyberte si akúkoľvek relaxačnú aktivitu, pri ktorej si oddýchnete a uľavíte svojej mysli.

Dajte si pozor na kofeín

Tento tip by si mali vziať k srdcu najmä milovníci kávy, pretože obsahuje najviac kofeínu. Kofeín stimuluje nervový systém, takže po jeho konzumácii sa cítite nabudení a nemôžete zaspať. Snažte sa kávu piť iba cez deň a večer siahnite radšej po bylinkových čajoch bez kofeínu alebo iných nápojoch.

Obmedzte konzumáciu alkoholu

Alkohol aj v menších množstvách narúša spánkový režim. Vyhnite sa teda jeho konzumácií neskoro večer pred spaním.

Nastavte si pravidelný režim

Pokúste sa stanoviť si pravidelný režim, kedy budete chodiť spať a kedy budete ráno vstávať. Ak sa nevzdáte a budete ho dlhodobo dodržiavať, telo si postupom času zvykne a váš spánok sa zlepší.


« Tipy na chutné dezerty z 3 ingrediencií Top 5 ingrediencií pre krásnu pleť »